پیده غذای ترکی خوشمزه‌ای است که گاهی با نام “پیتزا ترکی” هم شناخته می‌شود. پیده خمیری ترد و نازک دارد که معمولا آن را به صورت قایق شکل می‌دهند و با مخلفات متنوع در تنورهای ذغالی طبخ می‌کنند. از جمله ترکیب های پرطرفدار که داخل پیده استفاده میشود، می‌توان به گوشت ادویه زده و دودی، گوشت خرد شده بره، گوشت مرغ، یا سوسیس اشاره کرد.

آرد ۴۰۰ گرم
خمیر مایه فوری ۱ قاشق سوپ خوری یا ۱۰ گرم
آب ولرم ۲۵۰ میلی لیتر یا یک پیمانه
روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
شکر ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای ترکیبات داخلی پیده مرغ
سینه مرغ ۱ عدد
سس باربیکیو آرام ۳ قاشق غذاخوری
سس کچاپ آرام ۳ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
رب ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زرچوبه و آویشن به مقدار لازم

مراحل تهیه پیده

برای تهیه خمیر پیده، خمیر مایه رو داخل ظرفی بریزین و شکر رو بهش اضافه کنید.

آب ولرم رو اضافه کنید.  دمای آبی که اضافه میکنید باید حدود ۴۰ درجه باشه و اگه دماسنج ندارین، باید طوری باشه که وقتی نوک انگشت رو داخل آب میزنید گرمی آب رو کاملا حس کنید اما انگشت رو نسوزونه.

رای رومال، یک عدد زرده تخم مرغ رو با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج بشه و دو قاشق شیر بهش اضافه و مخلوط کنید.

با قلمو از مواد رومال کناره های خمیر بزنین تا یکدست رنگ بگیره. پیده رو داخل فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه قرار بدین. تا زمانی که روی پیده طلایی بشه. اگه فرتون گازی هست و روی پیده خوب طلایی نشد، چند دقیقه آخر گریل رو روشن کنید.

پیده رو بعد از پخت از فر خارج کنید و وقتی هنوز داغه با قلمو روی خمیر کمی روغن برنین تا براق بشه. بعد اجازه بدین کمی از دما بیفته. بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و داخل ظرف سرو برش بزنین و با سبزیجات مختلف و سس کچاپ یا فلفل سرو کنید.

طرز تهیه پیده گوشت

در صورتی که دوست داشتید پیده گوشت درست کنید، به جای مرغ از گوشت چرخ کرده استفاده کنید! یک عدد پیاز رو تفت بدین تا طلایی بشه و گوشت چرخ کرده رو بهش اضافه کنید و خوب تفت بدین تا بپزه و تغییر رنگ بده. بعد ادویه ها رو اضافه کنید و بعد فلفل دلمه ای و ذرت و در اخر هم رب و جعفری رو اضافه کنید.

گاهی گوشت داخل پیده به صورت خام داخل خمیر قرار داده میشه تا به همراه خمیر و داخل فر بپزه؛ در اون صورت گوشت چرخ کرده رو با پیاز رنده شده و ادویه دلخواه مخلوط کنید و روی خمیر پهن کنید و در صورت دلخواه روی اون فلفل دلمه ای یا گوجه خرد شده قرار بدین و بعد داخل فر بذارین.

 

پیده مخصوص گیاهخواران
کسایی که گیاهخوار هستن، میتونن از انواع سبزیجات و سویا به همراه قارچ و فلفل دلمه ای و ذرت و گوجه فرنگی و… داخل پیده استفاده کنن. یکی دیگه از غذاهایی که در عین خوشمزه بودن برای گیاهخوراها مناسبه، لازانیا اسفناجه.

نکات مهم در تهیه پیده:
استفاده از پنیر پیتزا روی پیده دلخواهه! و گاها پیده بدون پنیر درست میشه. بنابراین اگه دوست نداشتین میتونید حذفش کنید.
در صورت دلخواه بعد از زدن رومال روی خمیر میتونید کنجد بپاشید و بعد داخل فر بذارین.
بعضی ها بعد از آماده کردن پیده یک عدد تخم مرغ هم روی اون میشکنن و بعد داخل فر قرار میدن.
از آرد سفید و آرد نانوایی میتونین برای تهیه پیده استفاده کنید.
پیده رو با ترکیبی که دوست دارین و به ذائقه خانوادتون نزدیکه آماده کنین و از خوردنش لذت ببرین. قطعا این غذا هم مثل پیراشکی مرغ مورد استقبال همه قرار میگیره. یکی از مزیت های آشپزی در خانه اینه که میتونین از مواد دلخواه استفاده کنین و هر چیزی که دوست نداشتین رو حذف یا جایگزین کنید. این غذای جدید را درست کنید و لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *