اگر بخواهیم نگاهی ریشه ای به دلمه بیاندازیم، می توان گفت که نام این غذا به ترکی به معنای “پر شده است” و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد فعال در حوزه های فرهنگی و تاریخی تهیه اولین دلمه را به مناطق ترک زبان نسبت بدهند.دلمه را می توان با استفاده از برگ انگور، فلفل دلمه، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی و… درست کرد. البته نکته مهم این است که متداول ترین نوع آن، دلمه ای است که با استفاده از برگ انگور به وجود می آید.با وجود این که بسیاری از کشورها سالیان سال با استفاده از شواهد تاریخی تلاش کردند تا اختراع دلمه را به کشور خود نسبت بدهند. اما در نهایت در سال ۲۰۱۷ بود که کشور جمهوری آذربایجان توانست دلمه را به نام خود در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. البته همچنان نیز در بین کشورهای این منطقه بر سر دلمه و پیداش آن درگیری های فرهنگی مختلفی وجود دارد.

دلمه یکی از غذاهای محبوب در خاورمیانه و مناطقی مانند بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی است. اینکه اولین بار چه زمانی دلمه پخته شده بین کشورهای ترکیه، ایران و ارمنستان شک و شبهه وجود دارد. ترکان و یونانیان معتقدند که دولما یا همان دلمه توسط آن ها اختراع شده، هرچند تاریخ داستان متفاوتی را روایت می کند.

برای مثال در نسخه ایرانی آن آمده که حدود قرن 17 سرآشپز ناصرالدین شاه داخل بادمجان، سیب زمینی و سبزیجات را بدون برنج پر می کرده و با سس مخصوصی آن را سرو می کرده است. داستان دیگری وجود دارد که می گوید دستور پخت دلمه از کشور ترکیه از مرزهای آذربایجان وارد ایران شده و به بقیه نقاط در این کشور راه پیدا کرده است. عده ای هم اعتقاد دارندکه یونانیان و ایرانیان باستان دلما را برای اولین بار تهیه کرده اند. به این صورت که درون برگ درخت انگور را از گوشت و برنج پر می کردند و به عنوان غذا می خوردند.

یک داستان دیگری هم در تاریخ از طبخ دلمه وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. گفته می شود در سال 335 قبل از میلاد وقتی اسکندر به شهر تبس می رود با لوحه هایی بزرگ از برگ درختان انگور روبه رو می شود، پس از ورود به آشپزخانه متوجه می شود که آشپزها قطعات گوشت را با ترکیبی از مواد دیگر با دقت در برگ های انگور می پیچنند که بسیار خوشمزه بود. به این صورت او این غذا را بخشی از غذای نظامی خود اعلام کرد. بسیاری این باور را دارند که به این صورت دلمه به کشورهایی که اسکندر آن جا را فتح کرده است، راه پیدا کرده.

دلمه برگ مو

همان طور که اشاره کردیم شما می توانید انواع مختلفی از دلمه را در سراسر دنیا مشاهده کنید. آشپزان با توجه به ذائقه و سلیقه خود تلاش می کنند تا دلمه های مختلف و متنوعی را به وجود بیاورند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *